lördag 15 maj 2010

Rickards dag vid barriärrevet

Eftersom vi hade lite olika upplevelser vi Stora Barriärrevet kommer här min.

Jag hade snorklat vid rev i Malaysia så jag hoppade i havet med min mask och snorkel med fullt självförtroende och gav mig ut för att kolla på fiskar och rev. Tyvärr var det helt andra förutsättningar här för det var strömt och rätt höga vågor.

Det var faktiskt inte alls en så angenäm upplevelse som jag hoppats på. Jag valde först att inte ta någon flythjälp vilket med tanke på vågorna och strömmarna var en väldigt dålig idé. Gång på gång fick jag saltvatten i munnen och det var allmänt jobbigt att trampa vatten. Efter en stund gav jag upp och simmade tillbaka till båten för att hämta flythjälp. Kaptenen på båten berättade då belåtet att killar ofta hoppade i utan flythjälp och många kom upp efter en stund utmattade och hämtade.

Med flythjälpen gick det bättre men jag orkade inte med särskilt mycket ändå. Riktigt lika jobbigt som det verkar på andra bilden var det dock inte.

P1020306P1020327P1020330

Jag blev lite besviken på mängden fiskar man fick se här. Det var betydligt mer och roligare fiskar Malaysia.

Roligast fisk jag såg var den här rackaren. Jag tror det var en papegojfisk. Vad det än var var de stora och efter lunch fick man mata dem vid båten. De kom då upp ytan och åt maten man höll i.

P1020280 P1020292

På väg tillbaka till Cairns bjöds det på ostbricka och då passade jag på att äta stora mängder ost för ost är gott.

P1020370

Imorgon bär det av i bilen igen. Vi ska då påbörja resan från Cairns till Brisbane. Vi har 9 dagar på oss att åka 170 mil så det blir en del bilåkande.

Mer om det senare.

Inga kommentarer: