söndag 23 maj 2010

En strand som gjorde skäl för namnet

Idag har varit en riktigt bra dag. Vi fick se något som inte alla får se under en livstid men mer om det senare.

Dagen började halvslött med sovmorgon (upp strax efter 8), frukost och sen några timmars surf med boendebokning, bussbokning och så klart uppladdning av blogginlägg. Lunch intogs på Mc Donalds och sen åkte vi mot dagens huvudresmål- Rainbow Beach.

P1030086

Klockan var nästan 15 när vi åkte från Mc Donalds och vi hade ungefär en timmes resväg till stranden. Självklart åkte vi lite fel så solen var på god väg neråt när vi kom fram. När vi kliver ur bilen ser vi en regnbåge som jag börjar fotografera. Jag tog lite bilder på annat också och såg att regnvbågen växte uppåt på himlen och sa till Cissi att den skulle bli en hel båge. Det var mest på skoj jag sa det.

P5234247 P1030099

Vi skulle just till att åka när vi ser att regnbågen är hel, dvs en hel båge över himlen. Lite därefter uppstår en till regnbåge ovanför den första. Jag var helt lyrisk för jag har aldrig sett en hel regnbåge så tidigare. Det hela var otroligt vackert.

Tyvärr var regnbågen för stor för att få plats på 1 fotografi så jag fick lov att ta två bilder och sen sammanfoga i datorn. Tyvärr blev det inte jättebra men det får duga för nu.

P1030118 söm

Det blev kort på lite annat också men inget kunde toppa regnbågen.

P1030104 P1030117 P1030139

Det är rätt roligt vad slumpen kan leda till. Hade vi inte blivit sena iväg hade vi missat hela regnbågsshowen.

När detta skrivs har vi slagit läger för natten på en lite småskum rastplats utanför en stad som heter Gympie. Det står en stor gammal uppallad skåpbuss här som har ett dieselaggregat igång och en gubbe som bor i den. Det var också lite andra fordon i närheten som verkat stått här ett tag samt att polisen just åkte en runda förbi så det ska bli intressant att se i dagsljus imorgon exakt vad vi valde för ställe att stå på. Gratis är det dock vilket alltid är bra.

Imorgon ska vi till Brisbane och lämna tillbaka bilen. Det känns faktiskt lite sorgligt för den har varit ett mycket bra hem i en och halv vecka. Natten kommer sen spenderas på ett hostel och på tisdag morgon blir vi upphämtade och körda till flygplatsen från vilken vi ska flyga till Fiji.

Fiji är ett ställe jag aldrig nånsin trodde jag skulle komma till och jag ser verkligen fram emot att komma dit. Just nu är det mest avkopplingen där som lockar för även det varit fantastiskt kul och att åka runt i bil en och halv månad har det också varit rätt slitigt och med få möjligheter till riktig avkoppling så nu ska det bli mycket sånt på Fiji.

Gonatt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Nice med Fraser Island och Rainbow beach. Och lite kul att ni hamnade i Gympie. Det var där jag hamnade under min första tid i Australien.

Och som jag sa så har man inte råd att äta ute där hela tiden. Man får helt enkelt tänka till när man gör sina inköp. Men ni verkar ha lyckats väldigt bra.

Ha det fortsatt bra!
/Daniel