måndag 19 april 2010

Summering av Great Ocean Road

Just nu är vi på ett hotellrum i närheten av Melbournes flygplats. Imorgon bitti ska vi flyga till Alice Springs för att hämta en ny hyrbil och åka de 45 milen till Ayers Rock.

I väntan på John Blund tänkte jag summera Great Ocean Road i lite fler bilder.

Melbourne till Lorne via Werribee

Färden började med en tågresa från Melbourne till Werribee där vi hämtade vår hyrbil. Vi var mycket spända på hur det skulle vara att köra på vänster sida. Det var Cissi som fick äran att köra först och det skulle visa sig att hon klarade det galant. För er som inte kört på vänster sida kan jag berätta att själva körningen inte är några större problem. Det jobbigaste med det hela är att blinkers och vindrutetorkarreglagen sitter på omvänd sida mot på bilarna vi har hemma. I början hände det ett par gånger att man slog på vindrutetorkarna istället för blinkersen.

Bild533

Efter ett lunchstopp gav vi oss iväg längs Great Ocean Road!

I början av resan när vi inte visste vad som väntade oss blev vi imponerade bara av första synen av havet och de stenformationer som fanns där.

Bild535 P1000055

Det finns gott om ställen att stanna längs Great Ocean Road och eftersom allt var kändes spännande stannade vi hela tiden.

P1000064 P4141895 P1000066

Alla stopp ledde till att vi inte kom många mil första dagen. Natten tillbringade vi i staden Lorne. Där fanns en anspråkslös pizzeria som visade sig ha bland de godaste pizzorna jag nånsin ätit.

P1000073 P1000074

Lorne till Lavern Hill

Dag 2 inleddes med en tur till Erskin Falls utanför Lorne och sen lunch på piren i Lorne.

P1000095 P1000127

Sen gav vi oss iväg på ut på Great Ocean Road igen. Sträckan vi åkte denna dag var klart slingrigare än tidigare och den gick en bit inåt landet utan någon syn av hav.

Klart häftigast denna dag var mötet med denna lilla krabat.

En liten tur i regnskogen hann vi med. Där fanns en del stora träd som ni kan se nedan.

Vi hade planerat att åka ut till till Cape Otway Lighthouse men när vi kom dit hade det stängt för dagen och vi kom inte ens nära.

Att hitta boende denna natt visade sig vara svårt. När vi kom till Lorne dit vi tänkt bo var stadens enda hostel stängt och allt som fanns var ett motel, stugor och ett B&B. Inget av dem var egentligen i vår prisklass men efter att ha åkt fram och tillbaka mellan de olika ställena några gånger fick det till slut bli motellet.

Lavers Hill till Warrnambool

Denna sträcka började med en oväntad utsikt från fönstret på vår motel. Cissi har redan lagt upp en bild på den härliga lilla krabaten men den är värd att se igen.

Utsikten till frukost var härlig den också men av andra anledningar.

P1000201 P1000205

Efter frukost var vi laddade för att komma ut på vägarna igen för den den häftigaste delen av Great Ocean Road.

Den började med Wrecks Beach där ankarna från två skepp som sjunk för över hundra år sedan fortfarande finns kvar på stranden. Vi vågade dock inte gå så nära eftersom vattnet gick rätt långt upp på stranden.

Därefter började det hela på allvar med “De 12 apostlarna”, “The Razorback”, “The Blowhole”, “Thunder Cave”, “The Arch” och “London Bridge”.

Allt var precis så häftigt och bättre än man väntat sig.

P1000231 P1000232 P1000235 P4162005 P1000241 P1000248 P4162023P1000263 P1000271

Att hitta boende denna dag var betydligt enklare. Vi hittade ett sjusst hostel i Warrnambool som rymdes i vår budget. Här skulle vi bo två nätter vilket kändes skönt eftersom det gav oss chans att ta en riktig sovmorgon när man inte behöver checka ut på morgonen.

Övriga dagar

Övriga dagar av Great Ocean Road bjöd inte på något extraordinärt med undantag av vår hyfsade närkontakt med en känguru.

Efter en dag med resa till Portland tog vi två dagar på oss att åka tillbaka till Melbourne. Vi bodde en natt till i Lorne och åt såklart en till pizza där.

P4172053 P4172071 P4172077P4182248 P1000361

Summering

Great Ocean Road är verkligen en häftig sträcka att åka längs och den lever upp till förväntningarna. Jag trodde det skulle vara mycket trafik och många turister längs vägen men det var hur lugnt som helst med undantag vid apostlarna.

Det häftigaste med det hela är att det här bara är början av resan. Redan imorgon flyger vi till Alice Springs för att åka till Ayers Rock vilket jag tror blir hur häftigt som helst. Därefter ska vi till Nya Zeeland, Sydney, Stora Barriärrevet, Fiji mm så det roliga har bara börjat!

Förutom alla häftiga syner var det också skönt att slippa storstadsträngseln. Vi har nu bestämt att försöka hitta boende utanför de storstäder vi ska till framöver och sen åka in i dem på besök för att slippa trängseln och hetsen.